شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 04 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۷۱
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۰۹ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰

«دیباچه»- احسان انصاری: رضا بنفشه خواه بازیگر پیشکسوت سینما،تلویزیون و تئاتر کشور در چهاردهم بهمن ماه سال ۱۳۲۲ در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۴۲ پس از دریافت دیپلم به «هنرکده آناهیتا» رفت و نخستین بازی تئاتر خود را در همان سال بازی کرد. نخستین بازی تلویزیونی او در فیلم «مخمصه» در سال ۱۳۶۲ بود و نخستین کار سینمایی  اش بازی در فیلم «شب مکافات» در سال ۱۳۶۳ بود. این هنرمند پس از گذراندن دوره‌های بازیگری، مدتی آموزگار بازیگری و فن بیان و گویندگی نیز بود.بنفشه خواه بازی در فیلم هایی مانند «اجاره نشین ها»،«مدرسه پیرمردها»،«لبه تیغ»،«مجسمه» وآخرین پرواز را در کارنامه دارد. این بازیگر همچنین در سریال هایی مانند«بدون شرح»،«روشن تر از خاموشی»،«آژانس دوستی»،«پهلوانان نمی میرند» و«سوخته دلان» سابقه بازیگری دارد. ( برگرفته از ویکی پدیا ) 

کمدی امروز ایران، با ضعف ادبیات نمایشی مواجه شده/  سطح بازی های کمدی نسبت به گذشته پایین نیامده است

«دیباچه» با این بازیگر پیشکسوت گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید:

« رضا بنفشه خواه » بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون  در گفت وگو با «دیباچه »  گفت: در شرایط کنونی به اندازه کافی استعداد برای بازیگری و ساخت فیلم و سریال جدید فراهم  است. امروز ما کارگردان های خوبی داریم که از دانش خوبی برخوردار هستند. از سوی دیگر استعدادهای خوبی نیز در زمینه بازیگری داریم. با این وجود مهم ترین ضعفی که در ساخت تولیدات سینمایی و تلویزیونی داریم، ضعف ادبیات نمایشی است که برخی کارها را به بن بست می کشاند.این موضوع مهمی است که به خصوص در زمینه کارهای کمدی پررنگ تر است.امروز نویسنده های خوب و قوی در سینما و تلویزیون وجود ندارد و اغلب نویسندگانی که فیلمنامه می نویسند از خلاقیت و نوآوری برخوردار نیستند.

او ادامه داد: سطح بازی های سریال ها و فیلم های کمدی قابل قبول است و من با کسانی که عنوان می کنند سطح بازی های کمدی نسبت به گذشته پایین آمده موافق نیستم. به هر حال بازیگران یک فیلم یا مجموعه دارای وظایفی  هستند که این وظایف در فیلمنامه ذکر شده و یا مورد خواست کارگردان است.بازیگران نیز فراخور رویکردی که فیلمنامه و کارگردان دنبال می کنند، بازی های خود را انجام می دهند.در گذشته وضعیت بازی های کمدی بهتر بود و ما شاهد نقش های ماندگاری در سینما و تلویزیون بودیم که چندین نسل آنها را به خاطر می آوردند. البته این موضوع مُنکر توانایی های بازیگران امروز سینما و تلویزیون ایران نیست و امروز نیز بازیگران توانمند زیادی در عرصه هنر کشور فعالیت می کنند.

بازیگر فیلم «اجاره نشین ها» خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که روی کیفیت فیلم های سینمایی و تلویزیون تأثیر گذاشته، هزینه های زیادی است که دست اندرکاران باید پرداخت کنند. به همین دلیل تهیه کنندگان سینما تلاش می کنند تا آنجا که امکان دارد از هزینه های اضافی در فیلم های خود جلوگیری کنند. این موضوع باعث می شود که از افراد درجه یک در فیلم ها و سریال ها به دلیل دستمزد بالا استفاده نشود که در کیفیت کار تأثیرگذار است. از سوی دیگر با توجه به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم ،دیدن فیلم در سینما برای مردم و خانواده ها بسیار بالاست. به همین دلیل اغلب مردم ترجیح می دهند به جای اینکه با هزینه زیادی بلیط تهیه کنند، این فیلم ها و سریال ها را در منزل و با هزینه کمتری تماشا کنند. یکی از دلایل اصلی افزایش میزان استقبال از سریال های شبکه خانگی، همین موضوع اقتصادی است. در چنین شرایطی بسیاری از مردم با کمترین هزینه به این سریال ها دسترسی پیدا می کنند و می توانند با اعضای خانواده خود آن را تماشا کنند.در نتیجه دلیلی برای حضور در سینما و صرف هزینه زیاد نمی بینند.

این بازیگر پیشکسوت تصریح کرد: مسائل اقتصادی روی همه جنبه های زندگی مردم تأثیرگذار بوده و سینما نیز از این قاعده مستثی نیست. به هر حال جنبه های مختلف زندگی مردم به هم ارتباط دارد و اگر شرایط اقتصادی جامعه مناسب نباشد، روی فرهنگ نیز تأثیرگذار است. در سال های اخیر نیز وضعیت  اقتصادی مردم مناسب نبوده و به همین دلیل روی تولید و جذب مخاطب فیلم ها و سریال ها تأثیرگذار بوده است.البته در این زمینه نمی توان از ضعف نویسنده ها و ادبیات نمایشی نیز غافل شد. به هر حال  نویسندگان باید روی موضوعاتی کار کنند که متناسب با شرایط امروز جامعه و دغدغه های نسل جدید است. این در حالی است که در عمل شاهد چنین وضعیتی نیستیم و فیلمنامه هایی که نوشته می شود بیشتر برای جذب درآمد و نه تولید محتوای فاخر و تأثیرگذار است.

برچسب ها: رضا بنفشه خواه ، کمدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار